סקימבורד תרגילים לתותחים

לפני הכל, כמה מושגים שחשוב לדעת:
"פופ" – מושג שפירושו "הלחיצה" עם הרגל האחורית על זנב הסקימבורד וההתרוממות באוויר. ברגע שקפצתם עם הסקימבורד באוויר ועשיתם תרגיל כלשהו, השתמשתם ב"פופ" על מנת שהסקימבורד יתרומם.
"סקוואט" – הסקוואט הוא פשוט כיפוף של הברכיים, את הסקוואט עושים לפני הפופ. מכופפים את הברכיים על מנת שנוכל להתרומם באוויר עם הסקימבורד, הסרטון הזה מדגים את זה יפה מאוד, תראו איך הוא מתכופף לפני הקפיצה, זהו הסקוואט:

בשביל לבצע את רוב התרגילים כאן צריך לדעת לעשות פופ (הולי – Ollie או בשפה פשוטה לדעת לקפוץ עם הסקימבורד) וגם לדעת להסתובב 180 מעלות עם הסקימבורד.

הולי – Ollie:

איך עושים הולי עם סקימבורד – בשביל לעשות הולי צריך קודם כל למצוא ספוט עם מים קצת יותר עמוקים מבדרך כלל או ספוט שמתחיל במים רדודים ונהיה עמוק עם כיוון ההתקדמות.
העומק האידיאלי צריך להיות לפחות 10 ס"מ לביצוע הולי כמו שצריך.

מיקום הרגליים שלכם צריך להיות קצת יותר מרוחב הכתפיים שלכם כשהרגל האחורית שלכם נמצאת הכי מאחורה שאפשר על הסקימבורד, ממש בזנב הבורד. הברכיים צריכות להיות כפופות מעט, ובכלל כדאי לשמור על מרכז הכובד שלכם נמוך ככל האפשר.
כשאתם מגיעים למים העמוקים, לחצו חזק ("פופ") על הרגל האחורית תוך כדי קפיצה למעלה ושחררו תוך כדי את הרגל הקדמית מהסקימבורד (אין צורך לגרוף כמו בסקייטבורד). כל הכוח וה"פופ" נוצר על ידי הרגל האחורית. לאחר הלחיצה עם הרגל האחורית, קרבו את הברכיים שלכם לכיוון החזה ולאחר מכן יישרו את הסקימבורד עם הרגל הקדמית תוך כדי שהוא באוויר.
לקראת הנחיתה וודאו שהסקימבורד שטוח ככל האפשר (מקביל לקרקע). בנחיתה כופפו מעט את הברכיים כדי למנוע את הזעזוע.

טיפים:

1. כופפו את הברכיים כמו בסקוואט! מאוד חשוב לכופף את הברכיים ולשמור על מרכז הכובד שלכם נמוך כשאתם ניגשים לביצוע ההולי. הסיבה לכך היא שההולי שלכם יהיה גבוה יותר ככל שתתכופפו, ואם לא תכופפו מספיק לא תוכלו לקפוץ גבוה.

וכדי להמחיש את הרעיון, בואו נעשה ניסוי:
עמדו ישר עם הברכיים ישרות ונעולות. עכשיו קיפצו הכי גבוה שאתם יכולים תוך כדי שהברכיים שלכם נעולות…או לפחות תנסו. אולי הצלחתם להתרומם טיפה אם השתמשתם בזרועות.
עכשיו כופפו ברכיים מעט וקיפצו הכי גבוה שאתם יכולים, כנראה שקפצתם הרבה יותר גבוה.
עכשיו עשו "סקוואט" וקיפצו הכי גבוה שאתם יכולים, אפשר לקפוץ הרבה יותר גבוה כאשר משתמשים בשרירים הנכונים של הרגליים.
אז גם כשאתם עושים הולי, זכרו לכופף ברכיים ולעשות סקוואט כמו שצריך. הולי גבוה דורש כיפוף חזק וקפיצה גבוהה.

2. שמירה של מרכז הכובד שלכם במרכז הסקימבורד
אל! ואני חוזר שוב, אל תישענו אחורה כשאתם לוחצים עם הרגל האחורית על הסקימבורד כדי לבצע את ההולי. זה יגרום לסקימבורד שלכם לעוף לכם מתחת לרגליים ויהיה בלתי אפשרי לנחות עליו.
תדאגו שהגוף שלכם ממורכז על הסקימבורד. אם הייתם מציירים קו ישר מהראש שלכם אל הסקימבורד הוא היה נופל בדיוק באמצע בין הרגל הקדמית לרגל האחורית שלכם. אם הראש שלכם נמצא קרוב מידי לרגל האחורית סימן שאתם נשענים אחורה מידי, תדאגו תמיד להישאר במרכז הסקימבורד תוך כדי שאתם מכופפים ברכיים ושומרים על מרכז הכובד שלכם נמוך וממורכז ככל האפשר.

3. מהירות זה מרכיב חשוב
ככל שתבואו יותר מהר לביצוע ההולי, כך תוכלו לבצע הולי גבוה יותר. רוב המהירות נוצרת מהריצה לפני. תתאמנו על לבוא במהירות.

4. הולי מעל חפץ כלשהו
כאשר יש חפץ כלשהו לקפוץ מעליו זה עוזר בכמה מובנים. ראשית, זה נותן לכם מטרה. שנית, זה עוזר לכם לתזמן נכון את הקפיצה. תתחילו ממשהו קטן ונמוך יחסית ולאט לאט תבנו את הדרך שלכם למעלה.

5. השתמשו ברגל הקדמית כדי לאזן את הסקימבורד
איזון הסקימבורד באוויר יעשה שני דברים. ראשית, הוא יגביה אתכם בקפיצה עצמה. שנית, כדי לנחות כמו שצריך, תצטרכו לנחות על הסקימבורד כשהוא ישר ומקביל לרצפה ולא נוטה קצת הצידה ולכן חשוב לאזן אותו עם הרגל הקדמית. האיזון עם הרגל הקדמית מקביל בעצם לגרירה של הרגל אם עושים הולי עם סקייטבורד.

6. אם אתם בים, תנסו לעשות הולי לקראת גל קטן, זה יעזור לכם לקפוץ גבוה יותר ולהרגיש את החוויה שבתרגיל.

Backside (BS) 180:

ידוע גם בשם Backside Ollie 180 או Backside 180 Air.
בקסייד 180 הוא תרגיל שבו אתם קופצים יחד עם הסקימבורד מחוץ למים תוך כדי שאתם מסתובבים איתו ב180 מעלות. בשפה יותר פשוטה, הולי 180. בקסייד אומר שהרגל האחורית (Back) מסתובבת לכיוון של הגב.
כדי לעשות את התרגיל סובבו את הכתפיים ממש מעט לכיוון ההפוך מהכיוון שאתם מתכוונים להסתובב אליו – ההגיון מאחורי פעולה זו היא ההחלפה המיידית של תנועת הגוף, החלפה זו תסייע לכם להסתובב בקלות לכיוון הרצוי. זוהי ההכנה לסיבוב. כופפו את הברכיים ותהיו מוכנים לקפיצה. קפצו עם הסקימבורד וסובבו את הכתפיים בחזרה לכיוון שאתם רוצים להסתובב אליו. הסקימבורד צריך לעשות 180 יחד איתכם באוויר. כשאתם מסתובבים באוויר, הישארו במרכז הסקימבורד בדיוק כמו בהולי. השלימו את הסיבוב והתכוננו לנחיתה. נחתו ברכות תוך כדי שאתם מכופפים את הברכיים.
שימו לב שאתם תנחתו עם הרגל ההפוכה קדימה (פייקי), חשוב לתרגל ולדעת לנחות גם על הצד הזה.

טיפים:

1. מיקום הרגליים
שימו את הרגל האחורית שלכם הכי מאחור שאפשר. זה יעזור לכם לסובב את הסקימבורד יחד איתכם.

2. בקסייד 180 ללא הקפיצה
התאמנו על התרגיל עצמו ללא הקפיצה. התאמנו עליו עד שאתם שולטים בו כמו שצריך.

3. כופפו ברכיים
כופפו ברכיים כדי לקפוץ עם הסקימבורד באוויר. כיפוף הברכיים יעזור לכם לשמור על שיווי המשקל וגם יעזור לכם בנחיתה.

4. סובבו את האגן
סיבוב האגן יעזור לכם ולסקימבורד להסתובב ביחד.

5. תלמדו לעשות הולי כמו שצריך
אם אתם לא מצליחים לעשות הולי, אתם לא תצליחו לקפוץ עם הסקימבורד מחוץ למים. לכן, תתרגלו את ההולי שלכם ולמדו אותו כמו שצריך לפני.

6. התאמנו בגלישה גם לכיוון הנגדי (switch,פייקי)
ברגע הנחיתה, אם אתם מבצעים 180 הנחיתה היא עם הרגל האחורית קדימה. לכן חשוב להתאמן גם על הכיוון הנגדי.

7. סיבוב הראש
הובילו עם הראש כדי לגרום לכל פלג הגוף העליון שלכם להסתובב ביחד עם הסקימבורד. הסתכלו לכיוון הכתף האחורית או אל הצד האחורי של הסקימבורד ועקבו אחר התנועה עם הראש.

8. השלימו את הסיבוב
האמת שזה לא קל להשלים סיבוב של 180 מעלות באוויר עם הסקימבורד. אם תסתכלו טוב, רוב האנשים מצליחים להסתובב בין 100 ל-120 מעלות באוויר. את שאר הסיבוב הם משלימים כשהם כבר בתוך המים.

כך מתאמנים על בקסייד 180 – *ספויילר* יש גם נפילה

Frontside (FS) 180:

פרונטסייד 180 הוא תרגיל שבו אתם קופצים יחד עם הסקימבורד מחוץ למים תוך כדי שאתם מסתובבים איתו ב-180 מעלות. בפרונטסייד הכוונה היא שהרגל הקדמית (Front) שלכם תסתובב לכיוון הגב.
פרונטסייד הוא בעצם בקסייד לכיוון הנגדי ולכן כל הטיפים לגבי הבקסייד תקפים גם לגבי הפרונטסייד.
השוני היחידי בפרונטסייד הוא שכאשר מסתובבים לכיוון הפרונטסייד, 90 המעלות הראשונות שתסתובבו יהיו עם הפנים לכיוון הגלישה ובנחיתה תסיימו עם הפנים לכיוון ההפוך. בשונה מהבקסייד בו כבר מההתחלה אתם מפנים את הראש אחורה נגד כיוון הגלישה.
לא מצאתי סרטון מתאים לסקימבורד אך עם סקייטבורד זה עובד על אותו עיקרון:

כל הטיפים לבקסייד תקפים גם לפרונטסייד, השוני היחיד הוא הכיוון אליו אתם מסתובבים.

Backside (BS) Shov it – בקסייד שאביט:

בקסייד שאביט הוא אחד התרגילים היותר מגניבים שאתם הולכים ללמוד. שאביט זה כאשר אתם קופצים לאוויר בלי להסתובב והסקימבורד מסתובב ב-180 מעלות מתחתיכם.
בקסייד הכוונה לכך שהחלק האחורי של הסקימבורד (back) יסתובב לכיוון הגב שלכם.
כדי לעשות בקסייד שאביט, כופפו ברכיים וקיפצו לאוויר. כשאתם קופצים באוויר, התחילו לסובב את הסקימבורד לבקסייד עם הרגל האחורית שלכם. שמרו על קשר עין עם הסקימבורד כאשר הוא מסתובב ואתם באוויר. כשאתם רואים שהסקימבורד השלים 180 מעלות, תפסו אותו עם הרגליים. הכוונה לכך שאתם צריכים להניח בחזרה את הרגליים שלכם על הסקימבורד, כאשר הרגל הקדמית נוחתת על אמצע הסקימבורד והרגל האחורית קרובה יותר ל"זנב"/למאחורה של הסקימבורד. כופפו ברכיים לנחיתה רכה ושמרו על שיווי המשקל.

טיפים:

1. תהיו "עדינים":
לא צריך לסובב את הסקימבורד כל כך חזק כדי שהוא יסתובב ב-180 מעלות. הישארו מעל הסקימבורד. תצטרכו לשמור על מרכז הכובד שלכם בדיוק מעל הסקימבורד עם נטיה קצת קדימה לכיוון ההתקדמות. אל תשענו אחורה בשום צורה, זה יעיף לכם את הסקימבורד מהרגליים.

2. מיקום הרגליים
רגל אחורית – הכי אחורה שאפשר על הסקימבורד. כך יהיה לכם יותר קל לסובב את הסקימבורד. הרגל האחורית תעשה את כל העבודה.

3. כופפו ברכיים
יעזור לכם לשמור על מרכז הכובד נמוך, יעזור לכם לשמור על שיווי משקל ויעזור לכם לרכך את הנחיתה ולנחות כמו שצריך.

4. "פופ"
אחרי שהצלחתם לעשות את השאביט הרגיל, אתם יכולים להתחיל לנסות לעשות "פופ" שאביט.
כדי לעשות פופ שאביט תצטרכו לדעת לעשות הולי או לפחות בערך… כיוון שפופ שאביט נראה קל יותר להרבה אנשים מאשר הולי פשוט. אתם גם יכולים לעשות פופ שאביט במים הרבה יותר רדודים ממה שצריך כדי לעשות הולי.
כדי להשיג יותר פופ, וודאו שאתם מכופפים את הברכיים כמו שצריך וקופצים. אם תרצו לנסות גם 360 פופ שאביט – הכוונה לכך שהסקימבורד עושה סיבוב שלם – אתם תצטרכו ללחוץ עם הרגל האחורית ובאותו זמן גם לסובב עם הרגל את הבורד. העניין הוא, לפחות בתרגיל הזה, לא להתמקד יותר מידי ב"פופ" כלומר בהולי עצמו שמורכב בתוך התרגיל, אלא להתמקד בכיפוף הברכיים ואז הקפיצה לאוויר. אתם תראו שהסקימבורד באופן טבעי יעקוב אחריכם באוויר. עם הזמן כשתהיו יותר מיומנים בזה, תוכלו להתמקד בלהשיג יותר פופ בתרגיל שלכם.

Frontside (FS) Shuvit – פרונטסייד שאביט:

פרונטסייד במקרה הזה אומר – הפרונט/החלק הקדמי (קדימה,Front) של הסקימבורד הולך להסתובב לכיוון הגב שלכם.
פרונטסייד שאביט דומה מאוד לבקסייד שאביט. ההבדל הוא שבבקסייד אנחנו "בועטים" את הרגל האחורית אחורה ובפרונטסייד אנחנו "בועטים" את הרגל האחורית קדימה. כך פעם אחת החלק האחורי (בקסייד) של הסקימבורד מסתובב לכיוון הגב ופעם אחת החלק הקדמי (פרונטסייד) של הסקימבורד מסתובב לכיוון הגב.

טיפ מיוחד לפרונטסייד:
התנועה של הפרונטסייד נראית פחות "טבעית" לרוב הסקימבורדרים מאשר התנועה של הבקסייד. יכול להיות שבהתחלה אתם תרגישו כיאילו אתם צריכים לדחוף חזק יותר את הרגל כדי שהסקימבורד יסתובב בכיוון של הפרונטסייד.
אותם טיפים שתקפים לבקסייד שאביט תקפים גם לגבי הפרונטסייד שאביט.

Small Spin:

התרגיל הזה מורכב מבקסייד שאביט ו-פרונטסייד וריאל. כלומר, הסקימבורד מסתובב ב-180 תוך כדי שהגוף שלכם מסתובב ב-180 לכיוון הנגדי שאליו הסקימבורד מסתובב.
כדי לבצע את התרגיל – עשו בקסייד 180 שאביט עם הסקימבורד ובאותו זמן פרונטסייד 180 מעלות באוויר עם הגוף שלכם. זכרו שהגוף שלכם מסתובב לכיוון הנגדי שאליו מסתובב הסקימבורד. יישרו ממש מעט את הברכיים כדי לא לעצור את הסיבוב של השאביט. הישארו מעל הסקימבורד כאשר אתם מסתובבים עם הגוף (לא קדימה מידי ולא אחורה מידי, ממש במרכז הסקימבורד). שמרו מבט על הסקימבורד כשהוא מסתובב ואתם באוויר.
כשאתם רואים שהסקימבורד השלים את הסיבוב, הניחו את הרגליים שלכם בחזרה על הסקימבורד. כאשר הרגל הקדמית בערך באמצע והרגל האחורית נמצאת ליד הזנב של הסקימבורד. בנחיתה אתם תנחתו בפייקי כלומר לכיוון ההפוך מהכיוון שאתם רגילים אליו. כופפו ברכיים בנחיתה, שמרו על שיווי המשקל ותמשיכו לגלוש.

טיפים:

1. התאמנו על Body Varials (נמצא במדריך למתחילים):
אם אתם מתקשים בסיבוב הגוף, קודם תתאמנו על הסיבובים האלו בנפרד עד לשליטה טובה בהם. ברגע שיש לכם את התרגיל הזה כמו שצריך, זאת כבר לא תהיה בעיה.

2. פרונטסייד או בקסייד:
במקום לעשות בקסייד שאביט ופרונטסייד וריאל תוכלו לעשות גם הפוך: פרונטסייד שאביט ובקסייד וריאל.

3. הפיזיקה אתכם:
בתרגיל הזה ספציפית, חוקי הפיזיקה לצידכם. הסקימבורד באופן טבעי רוצה להסתובב לצד הנגדי שאליו אתם מסתובבים עם הגוף וזה בדיוק מה שאתם צריכים כדי להצליח את התרגיל.
כשעושים Body Varial רגיל משתמשים בעיקר בפלג הגוף העליון ובסיבוב של הגוף יותר מאשר בכפות הרגליים. כאן, בתרגיל הזה יש צורך להשתמש ברגליים כדי ליצור את הסיבוב של הסקימבורד.

 

טיפ חשוב!
**בזמן שאתם עושים סקימבורד, תהיו זהירים והימנעו ממשטחים עם הרבה אבנים או עם סלעים. סקימבורד יכול לגרום לפציעות לא נעימות וכל הנעשה עם המידע שכתוב במדריכים שלנו הוא על אחריות המשתמש בלבד!